Καλῶς ὁρίσατε!
Ο βυζαντινός ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Ασκληπειό της Ρόδου διασώζει στην τοιχογράφησή του την ιστόρηση των οραμάτων του Ιωάννη του Θεολόγου, που σύμφωνα με την παράδοση εμπνεύσθηκε στο σπήλαιο της Αποκάλυψης της Πάτμου. Ο εικονογραφικός κύκλος της Αποκάλυψης είναι ασυνήθιστος εκτός Αγίου Όρους και η Αποκάλυψη της Ρόδου είναι η μοναδική γνωστή έως σήμερα στο νησιωτικό χώρο. Χρονολογείται το 1677 και είναι έργο του ιερέα Μιχαήλ από το Nεοχώριο της Χίου. Η Αποκάλυψη της Ρόδου διευρύνει τη γνώση μας για την ιστόρηση του ιερού βιβλίου στον ορθόδοξο χώρο κατά την τουρκοκρατία με ένα αρκετά πρώιμο παράδειγμα, διαφορετικό από αυτά των μονών του Αγίου Όρους, τα οποία εντάσσονται σε πνευματικούς κύκλους με ιδιαίτερη προτίμηση στα εσχατολογικά θέματα. Η εικονογραφική μελέτη των σκηνών της Αποκάλυψης της Ρόδου αναδεικνύει μια σειρά εικονογραφικών λεπτομερειών προερχόμενων από δυτικά χειρόγραφα, χαρακτικά έργα και τη βυζαντινή παράδοση. Η γνώση των θεολογικών πηγών και η δυνατότητα διαπραγμάτευσης εικονογραφικών θεμάτων ευρείας κλίμακας από τον χιώτη ζωγράφο Μιχαήλ πρέπει ασφαλώς να συνδεθεί με περιβάλλον υψηλών πολιτισμικών προδιαγραφών και θρησκευτικών οσμώσεων μεταξύ ορθοδόξων και καθολικών, όπως αυτό της Χίου, που ευνοούσε τις τέχνες και τα γράμματα, φημιζόταν για τη δημιουργική επαφή του ορθόδοξου και του καθολικού στοιχείου και αποτελούσε πνευματικό κέντρο που συναγωνιζόταν την Κωνσταντινούπολη.
Welcome!
In the heart of the village of Asklipio on the island of Rhodes lies the Byzantine church of the Dormition of the Virgin Mary. The church’s preserved frescoes are a narration of the visions of St. John the Theologian, who according to tradition, was inspired in the Cave of the Apocalypse on the island of Patmos. The iconographic cycle of the book of Revelations of John is rarely found outside of Mount Athos. Until this date, our church’s frescoes are the only known of its kind to exist on the Greek islands . Dated to 1677, they are the work of Fr. Micheal from Neohorio Chios. Contrary to the depiction from Mount Athos which fell in intellectual circles with particular preference in eschatological issues (the end of humanity issues), the Apocalypse of Rhodes were used to expand the knowledge of the narrations of the Holy Scripture in the Orthodox world during the Ottoman Empire. The iconographic study of the scenes of the Revelation in Rhodes highlights a series of iconographic details derived from western manuscripts, engravings and Byzantine tradition. The source of theological knowledge and the of ability of depicting iconographic subjects of a grand scale from the Chian artist Mihail must surely be connected to an environment of high cultural standards and religious osmosis between Orthodox and Catholics such as that of Chios, which favored the arts and education. It was well kown as a creative center which combined Orthodox and Catholic elements that resulted in a spiritual center that could rival that of Constantinople. (i.k.)